Wednesday, April 1, 2009

Mengapa perlu belajar sejarah?


Pernahkan anda terfikir mengapa perlunya belajar sejarah? Sewaktu di sekolah menengah tentu ada rakan-rakan yang bertanyakan soalan ini kepada guru sejarah.
Sewaktu bersembang-sembang dengan murid-murid mengenai sekolah dan pelajaran, ada seorang murid bertanya, kenapa perlu belajar sejarah? Tidakah ia membuang masa?

Adakah kita membuang masa dengan belajar sejarah?
Sejarah bukan hanya untuk menghafal fakta-fakta tanpa mengaitkannya dengan kehidupan kita sehari-hari bahkan ianya sebagai panduan hidup. Dalam sejarah kita dapat mengkaji mengapa sesuatu peristiwa berlaku, tokoh-tokoh yang terlibat dan bagaimana mereka bertindak mengatasi masalah yang timbul. Dengan adanya pengetahuan ini maka kita akan menjadi manusia yang lebih bijaksana dan bersedia dalam menghadapi segala permasalahan yang mungkin timbul. Dengan mempelajari sejarah kita akan lebih mengenal diri kita sendiri. Kejayaan generasi lampau boleh dijadikan iktibar dan semangat untuk kita mencipta kejayaan pada hari ini. Kegagalan generasi lampau boleh juga dijadikan iktibar dan teladan agar kita tidak mengulangi kesilapan yang sama.

Jadi adakah membazir masa dengan belajar sejarah?

Tentulah TIDAK.

1 comment:

  1. (法新社a倫敦二B十WE四日電) 「情色二零零七」情趣產品大產自色情影片二十三日av女優起在倫敦的肯辛頓奧情色林匹亞展覽館舉行,倫敦人擺脫對性的保守態度踴躍參觀,許a片多穿皮衣與塑膠緊身衣av女優的好色之徒擠進這項世界規模最大的成人生活展成人網站,估計三天展期可吸a片引八萬多成人電影好奇民眾參觀。

    活動計畫A片負責人情色電影米里根承諾:「要搞浪漫、誘惑人、玩虐待,你渴望的我們都有A片下載。」色情色情

    他說:「時髦的成人網站設計與華麗女裝,從吊飾到AV女優束腹到真人大小的雕塑,是我們由a片今年展出情色sex數千件產品精選出的一部分,參展成人影片產品還包括時尚服飾、貼身女用內在美、鞋子、珠寶、情色玩具、影片、藝術、圖書及遊戲,更成人網站不要說性愛輔具av及馬術裝備。」
    成人電影
    參觀民眾成人影片遊覽兩百五十多個攤位AV片,有性感服裝、玩具及情色食品,迎合各種品味。

    成人電影大舞台上表演的是美國野蠻搖滾歌手瑪莉蓮曼森的前妻─全世界頭牌脫衣舞孃黛塔范提情色電影思,這是她今年成人影片在英國唯一一場表演。

    以一a片下載九四零年代風格演情色電影出的黛塔范提思表演性感的AV天堂鳥、旋轉木馬及羽扇等舞蹈。

    參展攤位有的推廣情趣用品,有的公開展示人體藝術和人體雕塑,也有情色藝術家工會成員提供建議。

    ReplyDelete